W kolejnej części warsztatowych potyczek pokażę Wam jak łatwo unieszkodliwić zawór recyrkulacji spalin. Urządzenie to występuje praktycznie w każdym dostępnym na rynku aucie i z wiekiem lubi płatać figle, szczególnie w autach wyposażonych w silniki wysokoprężne. Postanowiłem zatem przy okazji leniwej niedzieli zabrać się za mojego gruza – zapraszam do lektury.

Czemu służy EGR?

Zawór recyrkulacji spalin – cofa część spalin z kolektora wydechowego wprost do kolektora ssącego. Dzięki temu ładunek zanieczyszczeń jest przepalany raz jeszcze, do tego temperatura powietrza trafiającego do komory spalania jest wyższa, a zawartość tlenu niższa. W konsekwencji auto ma gorsze osiągi i spala mniej paliwa. Żeby nie dusić silnika przez cały czas pracy zastosowano właśnie ten zawór, który sterowany elektronicznie lub podciśnieniowo otwiera się tylko przy niskich obrotach, podczas których domyślnie nie wykorzystujemy pełnej dynamiki jednostki napędowej, a np toczymy się w korku.

Niestety jak wszystko tak i EGR kiedyś się psuje. Pół biedy jak zepsuje się w pozycji zamkniętej, ale gorzej jest, jeśli cały czas przepuszcza spaliny albo zacina się przy wchodzeniu na obroty. W takim przypadku można oczywiście iść do ASO i zamówić sobie z Niemiec, Japonii albo Chin nowy egzemplarz. Uprzedzam, że taki sprzęt do kilkuletniego samochodu może być wyceniany np na kilka tysięcy złotych. Jak zaoszczędzić zatem parę groszy? Regenerować? Też, ale łatwiej go po prostu zaślepić.

Jak go znaleźć?

Najłatwiej najpierw wyszukać w sieci zdjęcie samego zaworu, np na allegro, a potem zajrzeć pod maskę i w okolicach samego silnika, a bardziej kolektora ssącego zlokalizować delikwenta. Im więcej macie pod maską plastików i atrap tym łatwiej będzie znaleźć EGR po ich demontażu.
jak_zaslepic_egr
W moim aucie, a przypominam jest to Opel Astra G z silnikiem X14XE zawór EGR znajduje się w miejscu zaznaczonym żółtym kółkiem.
Od kolektora ssącego zawór oddzielony jest aluminiową uszczelką.
Od kolektora ssącego zawór oddzielony jest aluminiową uszczelką.

Czym zaślepić?

Najprostsze rozwiązania są najlepsze – kawałkiem blachy z wywierconymi otworami pod śruby mocujące. Ja do produkcji swojej profesjonalnej zaślepki, która na allegro kosztuje 20zł + koszt wysyłki, użyłem elementu obróbki blacharskiej.
Close enough.
Close enough.

Następnie pozostaje już tylko zamontować zawór na swoje miejsce i cieszyć się płynną jazdą oraz świadomości kolejnego małego zwycięstwa nad tą cholerną ekologią. Sam nie przejechałem swoim autem wystarczająco dużo, żeby doświadczyć zwiększonego spalania. Nie dało się natomiast ukryć, że już kilometr od domu na desce rozdzielczej Astry pojawił się Check Engine. Nie każdemu to przeszkadza, ale też nie w każdym aucie musi się taki komunikat wyświetlić – dla przykładu Nissan Pathfinder R51 nie narzeka ;)

 

Zaślepiony EGR już na aucie.
Zaślepiony EGR już na aucie.

Aktualizacja (22.03.2015)

Od momentu, w którym stworzyłem ten wpis minęło już półtora roku. Mogę wobec tego śmiało ocenić, czy zaślepianie zaworu EGR ma sens. Otóż nie zauważyłem zmiany w poziomie spalania, co zapisuję na plus. Moim zdaniem symbolicznie też poprawiła się kultura jazdy samochodu. Niestety na desce rozdzielczej już chwilę po odpaleniu auta pojawia się check engine i to jedyny minus takiego zabiegu.

Jeśli więc twoje auto nie spisuje się ostatnio najlepiej, a mechanik proponuję wymianę zaworu za kilkaset złotych, zaślep go najpierw. Nic nie tracisz, a możesz zyskać. EGR zaślepiony w Nissanie R51 pomógł właścicielowi zaoszczędzić 3 tys złotych, a komputer nawet nie wyświetla kontrolki.

Advertisements