Wpis na temat Astry G Kitcar to mój osobisty szlagier. Jest to krótka historia opowiadająca o tym jak sportowe auto (spokrewnione trochę z moim gruzem) mimo świetnych predyspozycji nie stało się legendą. Ciekawi jesteście dlaczego następca GSi nigdy jej nie dorównał? Zapraszam do lektury.

Historia

Opel/Vauxhall Astra pojawił się na rynku w roku 1998. Ku wielkiemu zdziwieniu całego motoryzacyjnego świata po niespełna 12 miesiącach pojawiła się rajdowa wersja auta porównywalna z poprzednimi bolidami tej marki. Nie dość, że edycja wyczynowa bazowała na aucie seryjnym z wersji OPC, to jeszcze wypuszczono pełny pakiet pozwalający uczynić z niej pełnokrwistego Kit Cara łącznie z body kitem poszerzającym karoserię. Co ciekawe rajdowy 270 – konny pakiet nie był najmocniejszym dostępnym w sprzedaży. Jeżeli ktoś życzyłby sobie startować w imprezach nie objętych patronatem FIA wówczas do dyspozycji mógł mieć nawet 290 KM.
.
Jak się okazuje Vauxhall był bardziej odpowiedzialny za cały projekt niż sam Opel. Auto było przez niego rozwijane i startowało w brytyjskiej serii wyścigów samochodów turystycznych oraz jak wspomniałem rajdach samochodowych. W jednym i drugim przypadku nosiło brytyjski znaczek.
.

Przebieg kariery

Rajdowy debiut Astry Kit Car miał miejsce na Rajdzie Finlandii, a za jej kierownicą zasiadł Jarmo Kytölehto. Już wtedy auto okazało się obiecującą konstrukcją, bo imprezę ukończyło na 14 miejscu w generalce i drugie w klasie, wyprzedzając przy tym zespół Seata – dwukrotnego mistrza świata w grupie F2.
.
W następnym sezonie 1999 Nicky Schelle zajął dzięki Astrze drugie miejsce w klasyfikacji generalnej mistrzostw Niemiec, wyprzedzony przez Subaru Imprezę WRC. Nie zmienia to faktu, że ówczesny narodowy czempionat naszych zachodnich sąsiadów był raczej słabo obsadzony. Dla porównania cykl British Rally Championship miał się zupełnie dobrze. Tam Vauxhall wystawiał dwa auta ze wspomnianym już Jarmo Kytölehto oraz Neilem Weardenem. Poza zwycięstwem tego drugiego w Ulster Rally zespół niestety nie odnotował wielu punktów.
.
Na sezon 2000 miejsce Jarmo zajął Mark Higgins. Wówczas ekipa była typowana na faworytów Mistrzostw Wielkiej Brytanii, jednak tytuł przeszedł im koło nosa. Mistrzem Wielkiej Brytanii został mało znany fiński kierowca – Markko Ipatti, startujący N-grupowym Mitsubishi. Po sezonie 2000 Opel zdecydował się zamknąć fabryczny zespół Astry Kit Car tłumacząc, że rajdy nie pasują do wizerunku producenta. Zrobił to tylko po to, żeby dwa lata później już bez udziału Vauxhalla wypuścić potwornie drogą Corsę na potrzeby klasy S1600.
.
Po co zamykać udany i całkiem rozwojowy projekt, a następnie wypuszczać następny? Być może zarząd doskonale wiedział o zmianach jakie szykuje FIA i właśnie w klasie S1600 upatrywał swojej szansy. Taktyka koncernu do dziś jednak pozostaje dla nas tajemnicą.
.
.

Specyfikacja techniczna

-silnik r4 16v,
-pojemność 1998ccm,
-moc 274 KM przy 8250 obr/min,
-moment 260 Nm przy 6500 obr/min,
-skrzynia biegów 6-cio biegowa, sekwencyjna,
-napęd FWD,
-hamulce przód 300mm 6 tłoczków zacisk,
-hamulce tył 280mm 4 tłoczki,
Advertisements